Den kreativa hijaben

»Jag minns det som igår. Min mor hade nyligen bestämt sig för att bära hijab.« Sarah Delshad om sjalen som kan befria.

Av Sarah Delshad

Sarah Delshad

Sarah Delshad

Jag var tonåring och hade bevittnat den transformation min mamma gått igenom. Att hon efter en hel del vånda till slut vågade det hennes innersta önskan var, nämligen att få klä sig modest och skyla sitt hår. Den förvandling jag sedan bevittnade hos min mor var uppseendeväckande. Från att ha varit relativt ointresserad av kläder ur ett estetiskt perspektiv, till ett utblommande intresse för färg, form och dess matchningar på en märkbar nivå. Jag iakttog henne ofta framför spegeln, hur hon med tindrande ögon omsorgsfullt valde ut den sjal, av alla sina hundratals olika sjalar i byrån. En sjal som skulle matcha hennes specifika outfit, nyans av smink och accessoarer. Jag minns min inre resonerande dialog över att hennes entusiasm för det yttre var betydligt mer påtaglig än min egen. Att det existerar en internationell arena, snarare än en enorm kommersiell industri, direkt riktad till den muslimska kvinnans modesta stil, råder det ingen tvekan om. Ett land i framkant är Indonesien som har den välbesökta modeveckan Jakarta Fashion Week. På hemmaplan har Leila Karin Österlind, etnolog vid Stockholms universitet, arbetat sedan 2008 med en uppmärksammad avhandling relaterad till mode, ur bland annat den muslimska kontexten, med den passande titeln Provokativa plagg. Haremsbyxor, kaftaner och sjalar. Den i Sverige som profilerat inom ämnet är Iman Aldebe, själv slöjbärande muslim och modedesigner som bland annat har deltagit i den svenska versionen av Project Runway. I och med sin medverkan i programmet blev hon dödshotad. Det får mig att reflektera över vad vi egentligen lägger för innebörd i begreppet mode för kvinnor. Vad som är accepterat och inte. För även om en modest klädsel inte är något vi genast förknippar med en utseendeintresserad kvinna, så kan vi inte komma ifrån det många gånger dolda faktum att begreppet mode är något varje kvinna gör sin alldeles egen manifestation av. Många gånger bortom nakenhet, tunnhet och anspelning på sexualitet, vilket tyvärr har blivit det vi associerar mode med. Det existerar en kraftfull självorganisering i att ta ett kliv ifrån det som per automatik rent utseendemässigt förväntas av dig som kvinna. Många gånger är jag övertygad om att det agerar som en form av frigörelse för kvinnor. Att inte acceptera de hårt pressade spelregler och dessa ständigt florerande krav gentemot kvinnan, utan att själv sätta upp egna spelregler. Mode kan vara en definition med oändliga nyanser, former och yttringar, precis som det var för min älskade mor, en medelålders, heltidsarbetande trebarnsmamma, som tack vare sjalen utvecklade en kärleksfull fascination för sig själv och det kreativa uttrycket. Och det hade hon det plagg, som det så frekvent problematiserats kring, att tacka för. För henne blev sjalen allt annat än problematisk. Den blev snarare en påtaglig källa till glädje och trygghet. Och ska ändå inte mode, när det kommer till kritan, främja just det? Sarah Delshad är frilansskribent och debattör, samt grundare av Muslimska feminister. http://www.sarahdelshad.se

Kommentarer inaktiverade.