Idag är det den svarta fredagen – Black Friday

Av Jan-Erik Pettersson

Det radikala samhällsmagasinet The Nation vill att jag ska köpa en Karl Marx-gosedocka från deras webbshop eftersom det är Black Friday idag.

Vad fan är Black Friday?

En snabb nätsökning ger ett snabbt svar. Det är konsumtionens egen högtidsdag i USA. Den amerikanska detaljhandelns viktigaste dag. Gissningsvis känner få svenskar till den. En annan hyggligt säker gissning är att få svenskar kommer att vara okunniga om den nästa år vid den här tiden.

I morgon är det dessutom buy-nothing-day, en dag som också är i stort sett okänd hos oss.

Sannolikt kommer den att vara precis lika okänd nästa år.

Om nu inte köpfrihetsfolket lyckas hitta ett sätt att marknadisera dagen. Diverse omvärldsanalytiker och framtidsstrateger har börjat se konsumtionskritiken som en megatrend, något som företagen måste ta in i sina affärsplaner. Så det ser väl inte helt mörkt ut på den fronten.

Konsumism brukar ofta jämställas med hysteriskt prylköpande. Walmart och Gekås. Underklassigt. Men det finns ju också en finare (och mycket dyrare), konsumtion; grön, hälsocentrerad, utbildnings- och kulturinriktad. Av allt sådant som inte tillverkas i Kina.

Ur det kapitalistiska systemets synvinkel är det egalt om konsumtionen är fin eller ful, bara de virtuella värdesymbolerna snurrar och marknaderna hålls igång. Tillväxt är absolut nödvändig. Inte bara tillväxt utan tillväxt på tillväxt. Mellan två och tre procent på det samlade globala kapitalet årligen är vad som i princip krävs. Mindre betyder kris. Stillastående betyder jättekris. Systemets sammanbrott.

Samtidigt är tillväxt på tillväxt på sikt omöjlig – av rent logiska skäl, av resursskäl, av miljöskäl, av skälet att en sådan tillväxt innebär att marknaden till slut slukar allt – allt levande och dött, allt tänkande och alla känslor på hela jorden.

Alltså. Systemet kommer att nå sitt slut.

Det är nog det som är den verkliga innebörden av uttrycket Black Friday.

 

Kommentarer inaktiverade.