Glöm hipstern, här kommer cutestern

En cutester vet att för att ha roligt så måste cool strykas ur vokabulären. En cutester älskar kändiskatten Lil Bub, glitter, prickiga tights, Buzzfeed, godis och ryggsäckar som har motiv med Super Mario, SvampBob Fyrkant eller Sailor Moon. Allt är ju så cute! 

Av Michaela Larsson

Det finns något naivt, men också brutalt, i en cutesters stil. Den struntar totalt i att verka mystisk och svårtillgänglig. Istället dundrar den självsäkert fram iklädd

Lil Bub i egen söt person

Lil Bub i egen söt person

färgglada mönster, barnsliga attribut och en aura av »fuck you, vuxenliv«. Det var Richard Godwin som nyligen gjorde modespaningen och beskrev, i London Evening Standard, cutestern som infantil och harmlös. Godwin målar upp bilden av en ung, kreativ person som lever i ett universum bestående främst av matfestivaler, Halloweenkostymer, pingpong-caféer, socker, Nintendospel och frukostflingor.

Visst låter det lockande? Att – mitt i allt ståhej och pengar som sinar och måndagsångest och kylen som står tom och vad ska du göra med ditt liv och är det ett jobb att kolla på Netflix nähä inte det och tänk om livet alltid kommer att kännas så här tråkigt tomt – sätta på dig mjukisarna från 1995 och låtsas som att 20 år aldrig har hänt. 

Att vara en cutester är en härlig verklighetsflykt men det är också en reflektion av samtiden. Genom mode kan individen uttrycka sin egen identitet, parallellt fungerar mode som ett effektivt medel för att känna grupptillhörighet. Ofta är gruppens gemensamma uttryck en reflektion av sådant som pågår i samhället: olika strömningar, trender och tendenser.

Cutestern är inget undantag. Clive Martin menar, i en artikel i Vice, att en cutester försöker ha det trevligt i ett samhälle som är ganska otrevligt. Vår generation, vi 20-nånting, är den första som kommer att få det sämre än våra föräldrar sedan Andra världskrigets slut. Bostadsmarknaden står still och stänger ute samtidigt som arbetsmarknaden blir alltmer flytande, flexibel och otrygg.

Det är då en rimlig reaktion att vurma för glitter, godis och emojis, att vilja stanna kvar i ungdomens naiva, glada och impulsiva skimmer ett litet, litet tag till.

Jacopo Bernardini skriver i The Role of Marketing in the Infantilization of the Postmodern Adult att ungdomlighet har förvandlats till en sak som du kan äga, vid sidan av pengar och framgång. Att ungdomlighet, tidigare definierad som en tidsbegränsad period, har fått en kulturell definition. Du är inte ung för att du har en viss ålder utan för att du har en viss stil eller konsumerar på ett visst sätt, menar Bernardini.

Det påminner mig om en meme som roterar på internet. En hundvalp ligger utslagen på golvet ackompanjerad med texten »I can’t adult today, please don’t make me adult«. Att vara vuxen har blivit ett verb och att vara ung har blivit en sak du med enkelhet kan köpa, konsumera och gestalta.

 Eller är det så att bandet » I’m from Barcelona« har rätt när de ger sitt nya album titeln Growing up is for trees? Bla bla gamla träd och evig ungdom… Vet du! Jag har hittat en ny app som heter Bitmoji där du designar dig själv till en emoji och skickar som sticker i sociala medier. Så cute! 

Michaela Larsson är frilansskribent, bloggar på hej.blekk.se

 

One response to “Glöm hipstern, här kommer cutestern

  1. Pingback: Glöm hipstern, här kommer cutestern! (Ordfront) | HEJ BLEKK